Kliknite tukaj, da si ogledate profil, kot ga vidijo drugi
 
Domov > Forum > Zanimivosti

Priprava na izpit za voditelja čolna

 
 
4.9.2018, 8:51
Če bi se kdo rad prijavil na izpit za voditelja čolna, si lahko prej pogleda spodnje video vsebine, obenem pa seveda nadgradi znanje s tečaji in priročniki. Ko se snovi naučiš, se prijaviš na izpit (po celi Sloveniji), katerega plačaš okoli 55 evrov.



Pomorski predpisi
Pomorski predpisi (8 video posnetkov)

Mornarska dela in veščine
Mornarska dela in veščine (4 video posnetki)
Mornarski vozli (12 video posnetkov)
Manevriranje s čolnom (5 video posnetkov)
Meteorologija (3 video posnetki)


Osnove navigacije
Osnove navigacije (12 video posnetkov)
Delo na navigacijskih kartah (14 video posnetkov)
Karakteristika luči (6 video posnetkov)
Sistem pomorskih oznak IALA (9 video posnetkov)


Pravila o izogibanju trčenju na morju
Pravila za plovbo in manevriranje (10 video posnetkov)
Luči in znamenja (12 video posnetkov)
Zvočni in svetlobni signali (5 video posnetkov)


Osnove motoroznanstva
Osnove motoroznanstva (17 video posnetkov)

Vir: https://www.spinaker.si/videovsebine/


spremenjeno: NikMan (8.9.2018, 18:23)
 
 
 
8.9.2018, 17:44
Morski čoln dolžine do 5 metrov mora imeti:

- sidro z vsaj 20 metrov vrvi ali verige
- tri vrvi za privez skupne dolžine 30 metrov ustrezne jakosti
- dve vesli ali drugo pomožno pogonsko
- vedro s korcem (zajemalka)
- luči po predpisih o izogibanju trčenju
- dnevne oznake po predpisih o izogibanju trčenju
- konveksno ogledalo (le gliser za smučanje na vodi)


Morski čoln brez kabine dolžine nad 5 metrov in morski čoln s kabino dolžine do 7 metrov mora imeti:

- sidro z najmanj 30 metrov vrvi ali verige
- tri vrvi za privez skupne dolžine 40 metrov ustrezne jakosti
- zaradi morebitne stiske na morju mora imeti pomožno pogonsko napravo (motor) ali jadra VHS GMDSS postajo ali tri rdeče rakete s padalom
- za praznjenje kaluž vedro s korcem (zajemalka) ali ročno črpalo
- luči po predpisih o izogibanju trčenju
- dnevne oznake po predpisih o izogibanju trčenju
- konveksno ogledalo (le gliser za smučanje na vodi)
- tri rdeče bakle
- kompas
- rešilne jopiče za vse osebe na čolnu


Morski čoln s kabino dolžine nad 7 metrov mora imeti

- sidro z najmanj 40 metrov vrvi ali verige
- tri vrvi za privez skupne dolžine 45 metrov ustrezne jakosti
- zaradi morebitne stiske na morju mora imeti pomožno pogonsko napravo (motor) ali jadra VHS GMDSS postajo ali tri rdeče rakete s padalom
- za praznjenje kaluž vedro s korcem (zajemalka) ali ročno črpalo
- najmanj en prenosni gasilni aparat na prah
- luči po predpisih o izogibanju trčenju
- dnevne oznake po predpisih o izogibanju trčenju
- tri rdeče bakle
- komplet prve pomoči
- baterijsko svetilko
- komplet orodja za vzdrževanje mehanskih naprav
- kompas
- priročnike za plovbo
- pomorske karte področja, kjer pluje, s priborom
- rešilne jopiče za vse osebe na čolnu


V vpisnik čolnov morajo biti vpisano vsi čolni, razen:

- čolni krajši od 3 metrov, razen če imajo motorni pogon z močjo nad 3,7 KW
- čolni, ki pripadajo ladji ali drugemu plovilu
- športni veslaški čolni, kajaki ali podobna plovila


Oddaljenost od obale

- plavalci se ne smejo oddaljevati več kot 150 metrov
- čolni, ki ne drsijo po vodni gladini, minimalno 200 metrov
- čolni, ki drsijo po vodni gladini, minimalno 250 metrov
- vodni skuterji, minimalno 250 metrov
- ladje, minimalno 300 metrov
- vsa plovila morajo pluti najmanj 50 metrov od zunanjega roba urejenega morskega kopališča, vendar morajo biti hkrati dovolj oddaljena od obale


Označbe čolnov

- označbo mora imeti čoln, vpisan v vpisnik morskih čolnov
- označbo čolna sestavljajo: dve črki iz imena pristanišča, pomišljaj in zaporedna številka (PI-503 kot Piran ali P66 policijsko plovilo)
- pri ribiškem čolnu je zaporedje v označbi obratno (27-PI kot Piran)
- označba mora biti na obeh straneh premca
- označbe čolna morajo biti predpisane dimenzije, ki so za gliserje večje
- ime čolna sme biti samo na krmi ali bokih krme




Morska območja in meje

- temeljna črta je črta SNN (srednjega nivoja nizkih nižjih) voda ali ravna črta, ki zapira vhod v zaliv
- notranje morske vode so morsko območje, ki se razteza od kopnega do temeljne črte
- teritorialno morje je morsko območje, ki se razteza od temeljne črte do državne meje
- teritorialno morje se od temeljne črte običajno razteza 12 navtičnih milj
- državna meja na morju je zunanja meja teritorialnega morja




Označbe območja potopa

- območje oziroma izhodišče potopa mora biti zaradi varnosti nujno ustrezno označeno
- plovila morajo od označb pluti na oddaljenosti najmanj 100 metrov
- območje oziroma izhodišče potopa se označi s predpisanimi zastavicami ali bojami
- belo-modra zastava (A iz mednarodnega signalnega kodeksa)
- oranžna zastava z belo diagonalo (potapljaška)
- oranžna ali rdeča boja najmanj 30 centimetrov premera
- če je potapljač pod plovilom, se lahko označba v obliki zastave nahaja samo na plovilu
- če je potapljač oddaljen od plovila, mora biti potapljač še posebej označen na vodi
- ponoči je označba bliskavica rumene ali bele barve, vidna z oddaljenosti najmanj 300 metrov



spremenjeno: NikMan (8.9.2018, 17:46)
 
 
 
8.9.2018, 18:17
Vrste čolnov

- čolne lahko glede na njihove lastnosti razdelimo na več vrst
- po obliki dna (izpodrivni čoln, polizpodrivni čoln, drsni čoln)
- po številu trupov (enotrupni, dvotrupni oziroma katamaran, tritrupni oziroma trimaran)
- po vrsti pogona (čoln na vesla, jadrnica, čoln na mehanski motor)
- po materialu (leseni čoln, kovinski čoln, plastičen čoln, gumijast čoln)
- čolni so večinoma iz kombiniranih materialov

Sestavni deli čolna

- gredelj oziroma kobilica (spodnji del čolna)
- premična grodnica (prednji del čolna)
- krmna grodnica (zadnji del čolna)
- rebra (držijo skupaj oplate)
- oplata
- robnica (rob čolna)
- podnice (tla čolna)
- krov oziroma paluba (ponavadi sprednji del)
- nadgradnja oziroma kabina


Vrvi na čolnu

- vrvi so narejene iz različnih materialov
- vrvi iz naravni vlaken
- kovinske vrvi
- vrvi iz sintetičnih vlaken (so elastične in bolj odporne proti vlagi)
- življenjsko dobo vrvi lahko podaljšamo tudi z uporabo nekaterih pripomočkov (kovinsko uho na koncu vrvi, blažilec na privezni vrvi)


Vrste sider na čolnu
Sidro je fiksna točka sidranja. Perfektno sidro bi moralo držati v vseh pogojih, ne glede na smeri in velikosti sile, ki deluje nanj. Takšnega sidra žal ni, strmimo pa k temu, da je sidro optimalno in drži v večini primerov. Če želimo, da bo sidro držalo kar najbolj kot lahko, moramo pravilno sidrati. Kaj pomeni pravilno sidranje:

- Sidro mora biti v celoti zakopano v morsko dno.
- Sidro mora biti simetrično zakopano v morsko dno (leva in desna polovica sta enako globoko zakopani). Če sidro leži postrani ali celo na boku ne bo držalo.
- Sila, ki vleče sidro, mora biti vzporedna z morskim dnom

Kljub temu, da smo sidro namestili pravilno, se moramo zavedati, da bo vsako sidro začelo orati po morskem dnu, ko bo vlečna sila presegla kritično mejo. Prav tako se lahko pri prevelikih silah strga veriga ali sidrna vrv. Če bomo sidrali pravilno, potem se bo sidro samo prilagodilo povečanju vlečne sile in spremembi njene smeri. Ne bomo ga izvlekli iz morskega dna in ne bomo ga prevrnili na bok.


- Primerno vrsto sidra izberemo glede na velikost čolna in glede na vrsto morskega dna
- admiralsko je primerno za sidranje v skalnatem,
kamnitem in muljastem terenu
- tradicionalno sidro s prečko (učinkovito je samo na skalnatem in kamnitem dnu)
- Danforth je zelo priljubljeno sidro, učinkovito samo na peščenem dnu
- Hall sidro se uporablja samo na večjih plovilih (podobno Danforthovemu sidru, vendar je težje)
- CQR ima na svojem steblu ima sidro gibljiv člen in se dobro vkoplje v mehkejše dno
- Bruce je trikrako sidro primerno za mehkejša dna in je neprimerno za dno, prekrito s travo
- Maček se uporablja samo na manjših čolnih in je primerno za trše dno, vendar se pogosto zatakne
- Dežnik se uporablja samo na manjših čolnih in je podobno mačku, le da ga lahko zložimo, kot dežnik
- obstaja še več kot sto vrst sider, ko so večinoma izpeljanke osnovnih vrst sider (Ultra, Delta, Rocna, Goba in še mnoga druga)















spremenjeno: NikMan (8.9.2018, 22:40)
 
 
 
8.9.2018, 22:30
Mornarski vozli

- Vozel je medsebojna združitev dveh vrvi, pri čemer je živi konec tisti, s katerim delamo, mrtev pa tisti, ki pri delu miruje.
- Navadni vozel
- Moški vozel
- Ženski vozel
- Osmica
- Pašnjak
- Vozel za bojo
- Sidrni vozel
- Vrzni vozel
- Zastavni vozel
- Skrajševalni vozel
- Holandski vozel
- Dvojni zastavni vozel



 
 
 
8.9.2018, 22:39
Manevriranje s čolnom - Bočno pristajanje

- Pred vplutjem namestite bokobrane
- Proti premcu namestitve večje bokobrane
- Mestu priveza se približujte proti vetru
- Čoln privežite s premčno, krmno in bočnimi vrvmi
- Čoln privežite tudi s premčnim in krmnim springom
- Pri privezovanju preverite razporeditev bokobranov
- Čolne lahko vežemo tudi vzporedno (po dogovoru)


Manevriranje s čolnom - Pristajanje v četverovez

- četverovez s krmo proti obali
- na premcu sta droga, mrtvo sidro in lastno sidro
- krmo vežemo na obalo z dvema vrvema
- s premcem se lahko vežemo na dva stebra
- s premcem se lahko vežemo tudi na mrtvo sidro (betonsko, kolpo morto)
- s premcem se lahko vežemo celo na svoje sidro
- na oba boka namestite vse razpoložljive bokobrane
- na krmo namestite največji bokobran
- mestu priveza se približujte proti vetru
- vrv mrtvega sidra potegnite z mornarskim kavljem
- na privetrni strani uporabite premčni spring
- pri privezovanju preverite razporeditev bokobranov


Manevriranje s čolnom - Privezovanje na bojo

- privezni boji se približujte v smeri proti vetru
- vrv potegnite skozi spodnje kovinsko privezno oko
- oba konca privezne vrvi privežite na priveznik


Manevriranje s čolnom - Sidranje

- zadolžite osebo za spuščanje sidrne verige
- mestu sidranja se približujte v smeri proti vetru
- spremljajte globino
- sidrno verige spustite za 2- do 3- kratnik globine
- v plitvejši vodi pa za 3- do 5- kratnik globine
- pri spuščanju verige si pomagajte z označbami
- če imate sidrno bojo, jo uporabite
- sidrna boja označuje lokacijo sidra
- z masko preverite, če je sidro dobro vkopano
- podnevi izobesite znamenje za zasidrano plovilo
- ponoči prižgite belo krožno luč (sidrno luč)


Manevriranje s čolnom - Padec človeka v morje

- poskrbite za lastno varnost
- oblecite jopič in se pripnite na varnostno vrv
- mestu padca se približujte z ustreznim manevrom
- uporabite vso razpoložljivo reševalno opremo
- pritisnite na topko MOB (shranite lokacijo padca)
- s pogledom spremljajte človeka v morju
- če izgubite vizualni stik, sprožite klic v stiski
- človeka čimprej dvignite na čoln
- ko je človek na čolnu, preverite njegovo stanje


spremenjeno: NikMan (8.9.2018, 22:56)
 
 
 
9.9.2018, 13:00
Vremenska napoved

Vremensko napoved je priporočljivo spremljati redno, pred in med plovbo.

- Spremljanje vremenske napovedi pred plovbo (internet ARSO, DHMZ, EUROMETEO, oglasna deska v marinah in pristaniških kapitanijah)
- Spremljanje vremenske napovedi pred in med plovbo (radijski sprejemnik SLO 1, Koper, Modri val, Zagreb 1, RAI 1 in RAI 2)
- Spremljanje vremenske napovedi med plovbo na Jadranu (radijska postaja VHF Rijeka, Split, Dubrovnik, Trieste, Venezia, Ancona, Pescara, Bari)
- Preko VHF na CH 73 za severni in južni, CH 69 za severni in CH 67 za srednji Jadran
- Preko NAVTEX sprejmnika iz SPLIT (9AS), TRIESTE (IQX) ali ROMA (IAR)


Beaufortova lestvica

Beaufortova lestvica za veter obsega 12 stopenj v Beaufortih - od 0 Bf do 12 Bf. Stopnjo na lestvici oziroma hitrost vetra lahko ocenimo na podlagi stanja morske gladine. Na podlagi napovedi hitrosti vetra pa lahko ocenimo kakšna bo morska gladina.



- 0 Bf = Morska gladina je gladka in brez valov (tišina, 0-1 vozel, 0-1 m/s)
- 1 Bf = Morska gladina je rahlo vzvalovana (valovi višine do 0,2 m, lahen vetrič 2-3 vozli, 2 m/s)
- 2 Bf = zelo majhni valovi brez loma (višine 0,2 - 0,5 m, vetrič 4-6 vozlov, 3-4 m/s)
- 3 Bf = Manjši valovi, vrhovi se že lomijo (višine 0,5 - 1 mm slab veter, 7-10 vozlov, 5-6 m/s)
- 4 Bf = Daljši valovi, pojav morske pene (višine 1 - 2 m, zmeren veter 11-15 vozlov, 7-8 m/s)
- 5 Bf = Izraziti valovi, vrhovi se zelo penijo (višine 2-3 m, zmerno močan veter (16-21 vozlov, 9-11 m/s)
- 6 Bf = Visoki valovi, močno penjenje (višine 3-4 mm 22-27 vozlov, 12-14 m/s)
- 7 Bf = Visoki valovi, ki se rušijo, močno penjenje (višine 4 - 5,5 mm zelo močan veter 28-33 vozlov, 15-17 m/s)
- 8 Bf = Umirjeno visoki valovi velike dolžine, pena se kotali z vetrom (5,5 - 7,5 m, 34-40 vozlov, 18-21 m/s)
- 9 Bf = Visoki valovi, ki se lomijo, pena se kotali z vetrom, morski prš (višine 7 - 10 m, vihar 41-47 vozlov, 22-24 m/s)
- 10 Bf = Zelo visoki valovi, ki se lomijo, pena se kotali z vetrom, morski prš (9 - 12,5 m, močan vihar 48-55 vozlov, 25-28 m/s)
- 11 Bf = Izredno visoki valovi, izrazito zmanjšana vidljivost (višine 11,5 - 16 m, orkanski veter 45-63 vozlov, 29-32 m/s)
- 12 Bf = Morje popolnoma pobeljeno (valovi višine nad 14 m, orkan nad 63 vozlov, nad 33 m/s)


Vrste oblakov

Oblake delimo glede na obliko in višino, razdelimo pa jih tudi v 10 rodov.

Oblika: cirrus (kodrasti), stratus (plastoviti, cumulus (kepasti), nimbus (padavinski)

Višina: visoki (cirro, nad 6 km), srednji (alto med 2 in 6 km) in nizki (do 2 km)

Poznamo 10 rodov oblakov s svojimi specifičnimi značilnostmi:

- cumulus (nizki): oblaki lepega vremena
- stratus (nizki): znanilci ustaljenega vremena
- stratocumulus (nizki): večinoma brez padavin
- nimbostratus (nizki): iz njih dežuje ali sneži
- altocumulus (srednji): oznanjajo hladno fronto
- altostratus (srednji): različnih pomenov za vreme
- cirrocumulus (visoki): znanilci poslabšanja vremena
- currostratus (visoki): oznanjajo toplo fronto
- cirrus (visoki): možno je poslabšanje vremena
- cumulonimbus (vertikalni): nevihtni oblaki



spremenjeno: NikMan (9.9.2018, 13:00)
 
 
Prijava in registracija
 
 
 
Zmaga.com ponuja brezplačno in razumljivo učenje računalniških programov, vas na enkraten način spozna z različnimi svetovnimi jeziki, s podrobno obrazloženimi recepti prikaže čare kulinarike in vam prežene strahove pred domačimi opravili.
 
 
Poleg tega lahko prebirate poučne članke, ki so namenjene širjenju naše splošne razgledanosti ter preverite svoje znanje z priljubljenim in enostavnim sistemom za preverjanje znanja. Če med vsebinami, ki se dodajajo vsak dan, ne najdete želenega znanja, je za vaša vprašanja na voljo dobro obiskan forum, kjer lahko tudi aktivno sodelujete. V primeru, da bi radi svoje praktično znanje delili z ostalimi, pa to lahko storite preko preprostega vmesnika za dodajanje vsebin. Zmagajte z znanjem z Zmaga.com!